czwartek, 23 maja 2013

zachciewajka

Ja i mój brat uwielbiamy tatara. Uwielbiamy jeść surowe mięso dobrze doprawione. I wiem, że ogrom ludzi nie podziela naszej fascynacji, a wręcz na myśl o rozkoszowaniu się smakiem surowego mięsa mają mdłości. A jednak dla nas jest to danie szczególne i funkcjonujące pod mianem "zachciewajki". Już spieszę z wyjaśnieniami tego na pazur prostego pojęcia, które jednak łączy w sobie wiele aspektów. Jest to danie, które w założeniu musi być pyszne. Jednak jest ono jadane rzadko, więc zawsze jest wyczekiwane i na myśl, że dziś zagości na stole świecą nam się oczka. Jego przygotowanie nie może być zbyt długie, ale jednak troszkę wymagające, by był element oczekiwania. No i my stanowczo stwierdzamy, że muszą być odpowiednie okoliczności by można mówić wręcz o celebracji. Dlatego nam tatar nie smakuje w samotności, musimy siąść razem przy stole zastawionym miseczkami z posiekanymi drobniuteńko dodatkami i razem mieszać, doprawiać i koniecznie potem porównywać, kto tym razem lepiej doprawił. Ależ my mamy nie równo pod sufitem by tak ekscytować się jedzeniem...

 I mam pytanie, czy my jesteśmy jedyni, którzy mają takie zachciewajki?

Ja jadam tatara z bratem i tatą. Dlatego poniższy przepis jest na trzy osoby. Każde z nas doprawia inaczej. I tak mój tata daje dużo ryby i dokłada oliwy spod rybek, dzięki czemu tatar staje się bardziej jedwabisty w konsystencji. Mój brat właśnie zerwał z tradycją dolewania ogromnej ilości maggiego. A ja nadal dodaję zbyt wiele papryki.

A jeszcze jedna uwaga techniczna. Jeśli kupujecie gotowe mięso na tatara należy sprawdzić skład. Może się bowiem okazać, że jest tam raptem 60% mięsa. Lepiej kupić mięso i kazać sobie zmielić. Z kupnych, które przetestowałam, Lidl ma niezłe (90%) choć ciężko jest je wyrobić, bo ciągle klei się do talerza, ale w smaku jest niezłe.

Składniki:

- 300g mielonego rostbefu
- 1 drobno posiekana cebula
- 2 drobno posiekane małe ogórki kiszone
- 2 łyżki posiekanych kaparów
- 1 puszka wędzonych szprotek
- 3 żółtka ze sparzonych jajek
- sól, pieprz, papryka słodka, papryka ostra, maggi, mielona gałka muszkatołowa

Przygotowanie:

Z mięsa formujemy 3 kuleczki z wgłębieniem, w którym umieszczamy żółtko. Z każdą porcją postępujemy analogicznie.
Wyrabiamy mięso widelcem aż ładnie będzie odchodzić od talerza. Dodajemy rybkę (3-4 sztuki) i znów mieszamy. Dodajemy cebulę i ogórka i znów mieszamy. Dodajemy kapary i znów mieszamy. Doprawiamy. Ja dodaję około pół łyżeczki maggi, pół łyżeczki pieprzu i papryk, szczyptę soli i szczyptę gałki. Mieszamy i kosztujemy. Doprawiamy do smaku.

1 komentarz:

  1. Dołączam się do fan klubu "miłośników surowego mięska"

    OdpowiedzUsuń